Pagina's

woensdag 13 augustus 2014

Alles over gezonde ontbijtsmoothies

Ik ben al een tijdje bezig met een gezondere levensstijl. Dit doe ik natuurlijk door kleine aanpassingen in mijn dagelijkse voedingspatroon, maar tegenwoordig ook bij mijn ontbijt.
Nu is het zo dat ik snel misselijk word van brood en al helemaal wanneer ik de dag hiermee begin. Ik moest dus iets anders bedenken en heb na veel uitproberen een basisrecept voor een gezonde ontbijtsmoothie bedacht. Dit recept en de voor- en nadelen van zo'n ontbijtje wil ik vandaag met jullie delen, kijk je mee?



Voor een ontbijtsmoothie voor 1 persoon heb je nodig:
- 200 ml yoghurt 
- 2 soorten fruit naar keuze
- 3 Ć” 4 eetlepels havermoutvlokken

Met dit recept krijg je ongeveer 2 volle glazen smoothie. Denk echter niet dat dit dan voor 2 personen genoeg is, want zo werkt het helaas niet!

Wat moet je doen:
- Snijd het fruit en blend tot een gladde massa. Dit kan ook met de staafmixer!
- Voeg yoghurt toe en blend nogmaals
- Voeg havermout toe en bij zuur fruit een schepje zoetstof en blend voor de laatste keer
- Je smoothie is nu klaar om gedronken te worden! 

Lekkere combinaties zijn onder andere:
- 10 aardbeien + 1 banaan + yoghurt + havermout
- handjevol frambozen + 1 perzik + yoghurt + havermout
- frambozen + aardbeien + nectarine + yoghurt + havermout

Eigenlijk is al het fruit lekker in deze ontbijtsmoothie, maar je moet er wel rekening mee houden dat niet alles even goed kan blenden. Bij een smoothie met nectarine zul je dus nog stukken schil in je drinken tegenkomen!

Voordelen (en een nadeel) van een ontbijtsmoothie:
Met deze smoothie heb je direct een goede basis gelegd voor je dag. Je hebt zuivel, fruit en granen binnen en deze drie ingrediƫnten samen zorgen voor een verzadigd gevoel. Het is dus gezond, voedzaam, snel om te maken en ook erg lekker!
Bovendien zou je de smoothie de avond van tevoren al klaar kunnen maken. Hij zet dan wel uit in de koelkast en wellicht moet je hem de volgende dag met een lepel opeten.. Maar het kan goed. Ook kun je de smoothie meenemen voor onderweg, handig!
Een nadeel is dat het een stuk duurder is dan een simpele boterham met hagelslag, maar dat is natuurlijk een keuze die je maakt.

Ik ben in ieder geval helemaal happy wanneer ik de dag met zo'n ontbijtsmoothie kan beginnen!

Tot snel,

So Dishlicious


2 opmerkingen:

  1. Hmm lekker hoor ! En ook nog eens healthy :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had eerst nooit een blender, maar was gek op smoothies. Nu heb ik er eindelijk 1 en ik ga jouw ontbijtsmoothie morgen proberen!

    x

    BeantwoordenVerwijderen