Pagina's

donderdag 26 februari 2015

Recept: salami-spiralen


Eerder deze week kondigde ik al aan dat ik een recept voor salamihapjes online zou zetten en hier zijn ze dan! De salami-spiralen die razendsnel in monden verdwenen op mijn verjaardag. Het recept is budgetproof, vooraf te bereiden en bovendien zo simpel dat het haast geen recept te noemen is.


Voor ongeveer 12 spiraalhapjes heb je nodig:
- 1 pakje salami
- 1 kuipje kruidenkaas
- vershoudfolie

Wat moet je doen:
- Spreid een vel plastic folie uit op je werkblad.
- Leg bovenaan 4 plakjes salami naast elkaar, maar wel zo dat ze elkaar net ietsje overlappen.
- Maak daaronder weer een rij met 4 plakjes en zorg er daarbij voor dat er geen gaten ontstaan. De plakjes moeten dus een klein beetje over de bovenste rij heen en moeten elkaar ook weer overlappen.
- Ga zo door tot je 16 plakjes salami hebt gebruikt. Als je nog 4 plakjes over hebt, kun je nog een 5e rij maken. Uiteindelijk ligt er dus een grote, vierkante plak salami op plastic folie.
- Smeer de kruidenkaas uit over alle salami. Dit hoeft niet netjes. Houd er wel rekening mee dat het niet te dik is langs de randen, want het zou zonde zijn als de kruidenkaas er straks weer uitkomt.
- Rol de salamimat in zijn geheel op met behulp van de plastic folie zodat er een lange, ronde worst ontstaat. 
- Pak die salamiworst stevig in folie en draai de uiteindes dicht. 
- Leg het geheel voor minstens 1 uur in de koelkast om op te stijven.
- Snijd voor het serveren met een gekarteld mes door de plastic folie en salamirol heen. Je hoeft niet aan de onderkant ook door het folie heen te snijden, liever niet zelfs. 
Ik maakte spiralen ter grootte van sushihapjes. 
- Als de hele rol gesneden is, kun je het plastic folie er nu in zijn geheel aftrekken en de hapjes serveren.
- Voila!

Oh ja, deze manier van serveren werkt ook goed met andere vleeswaren. Let er dan wel op dat de vleeswaren rond en stevig zijn! 
Je zou bijvoorbeeld gerookte kipfilet met crème fraiche en ijsbergsla tot spiralen kunnen rollen, ook lekker!

- So Dishlicious



2 opmerkingen:

  1. Dit is precies wat ik nodig had! Laatst had mijn moeder dit idee ook, maar ik heb uiteindelijk per plakje kruidenkaas staan smeren en als een trechter opgevouwen ghehe. Dit linkje gaat naar mijn moeder dus! Wanneer komen de geitenkaashapjes? hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die staan al een tijdje online! Als het goed is staat er in het verjaardagsbericht een linkje! En fijn dat het recept gewaardeerd wordt, ik ben benieuwd of je moeder het wat vindt!

      Verwijderen