Pagina's

zondag 15 februari 2015

Stoppen met het drinken van energy drink: mijn verhaal


9 klontjes. Dat is de hoeveel suiker die er ongeveer in 1 blikje evergydrink van 0,25l zit. Zelf vind ik dit behoorlijk shocking, vooral nu er ook grotere maten blikjes worden verkocht die in hetzelfde tempo worden opgedronken. Zelf was ik daar ook schuldig aan, helaas.



Mijn allereerste blikje energy dronk ik op mijn 13e. Lekker van Euroshopper (nu AH basic), want dat kostte maar 29 cent.
Vrij snel veranderde die ene keer in meerdere keren per week, tot dagelijks. Op sommige dagen dronk ik zo 4(!) blikjes weg. Op het moment dat ik dit typ schaam ik me hier vreselijk voor, maar het is wat het is.
De grootste piek had ik rond mijn 16e, daarna werd het weer iets minder.
Toch bleef ik bijna dagelijks een energiedrankje nemen. Ik probeerde verschillende merken uit, kreeg favorieten en hield de folders goed in de gaten voor eventuele aanbiedingen. 
Als ik daar aan terugdenk, vind ik het echt bizar. 

De knop moest om

Juli 2014. Ik zat buiten aan de picknicktafel aan school te werken met een blikje Red Bull naast me en ineens was ik er klaar mee. Ik dacht aan de keren dat ik had geprobeerd om te stoppen/minderen met energiedrankjes, maar het was me nooit gelukt. Vreselijk vond ik dat, ik wilde aan mezelf bewijzen dat ik kon volhouden als ik iets echt wilde. 
Daarom dronk ik mijn blikje Red Bull leeg (weggooien leek me zonde, haha!), gooide hem weg en besloot per direct te stoppen met het drinken van die troep.

Voor een paar dagen ging het verrassend goed. Ik snakte er niet naar en zat lekker in mijn vel. Toch kreeg ik na een paar dagen vreselijke hoofdpijn. Dit bleek te komen door de lichamelijke behoefte aan suiker, oeps! Niet zo gek natuurlijk, als je al die suiker op een dag gewend bent. 
Maar de hoofdpijn trok weg en in de supermarkt liep ik met een grote boog om het schap van de blikjes heen. Ik wilde mezelf niet in de verleiding brengen. 

Resultaten

Inmiddels zijn we meer dan een half jaar verder en kan ik trots zeggen dat dat ene blikje in Red Bull nog steeds mijn laatste is geweest. 
Het schap in de supermarkt ontwijk ik niet meer. Inmiddels kan ik ervoor gaan staan en denken: 'wat zonde dat ik zulke troep jaren lang naar binnen heb gegoten' 
Natuurlijk kom ik soms nog in de verleiding. Als mijn wekker op schooldagen om 06:00 gaat, heb ik 's middags rond een uur of 16:00 echt behoefte aan cafeïne. Toch durf ik het niet aan om dan een energiedrankje te kopen. Op zich is één zo'n blikje op zijn tijd echt niet schadelijk, maar ik ben veel te bang om er weer afhankelijk van te worden.
Nee, ik wil niet meer terug.

Drink jij weleens energiedrankjes? En ben je je dan bewust van de hoeveelheid suiker, of maakt dat je niets uit? 

- So Dishlicious   


12 opmerkingen:

  1. Ik drink zelf geen energiedrankjes gelukkig. Alleen ik heb wel gehoord dat iemand op mijn middelbare school (jaren geleden) die was in slaap gevallen door heel veel energiedrankjes. En vervolgens een dag later pas weer wakker werd. Dus het is echt niet goed voor je. Ik vind het goed van je dat je er mee gestopt bent! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Bettie! Het is echt rotzooi inderdaad. Bovendien ook slecht voor de tanden..

      Verwijderen
  2. Goed dat je ermee gestopt bent!
    Ik heb ze wel altijd in huis, maar ben er niet verslaafd aan. Ik heb het meer in huis voor als ik echt een oppepper nodig heb (na een lange dag werken ofzo).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, als het maar af en toe is is er ook helemaal niks mis mee!

      Verwijderen
  3. Goed dat je er mee gestopt bent! Het is troep. Voel je je ook beter nu je gestopt bent of merk je eigenlijk geen verschil? Ik drink zelf nooit energie drank eigenlijk, ik vind het niet zo lekker haha (gelukkig maar!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk dat ik mijn energie nu uit andere dingen haal zoals bijvoorbeeld een wandeling :) Verder is er weinig veranderd eigenlijk!

      Verwijderen
  4. Wat goed dat je ermee gestopt bent en wat knap dat je het al die tijd vol hebt gehouden! Persoonlijk lust ik energy drankjes niet, maar geloof niet dat ik dat heel erg vind ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het knap! Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn. Maar ik kan tot op de dag van vandaag nog echt genieten van zo nu en dan een ijskoude redbull. Op mijn vorige werk dronk ik het dagelijks, nu had ik toevallig afgelopen weekend eentje gekocht. Jouw verhaal vertelt me wel weer dat het beter blijft om het niet te drinken hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat heel veel mensen zich er wel in herkennen. Het punt is gewoon dat wanneer je er 'afhankelijk' van wordt er iets mis is. Maar je kunt ook verslaafd raken aan suiker, dus het is best logisch. Goed dat je het nu minder drinkt! En eentje op zijn tijd kan geen kwaad :)

      Verwijderen
  6. Ik ben zelf lichtelijk verslaafd aan energydrink. Drink er dagelijks minimaal 1 (op dit moment staat er ook een blikje naast mijn computer) en ook ik krijg hoofdpijn als ik een paar dagen geen energydrink heb gehad... :P Tja, best wel erg !! Ik zou eigenlijk ook moeten stoppen, maar ik neem mezelf voor als het maar 1 blikje per dag is dat het dan niet zo erg is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk ook maar net of je het zelf belangrijk vindt om ermee te stoppen. Ik vond van wel en ben dus door die hoofdpijnfase gegaan (vreselijk) om mijn doel te bereiken. Maar als jij het op deze manier goed vindt, dan is dat ook prima! Mocht je wel willen stoppen kun je ook proberen om om de dag een blikje te nemen. Dat scheelt dan 3 blikjes per week = 27 suikerklontjes.

      Verwijderen
  7. Vooral vroeger, en dan spreek ik over de tijd dat ik 13/14 was, dronk ik regelmatig deze zooi. Na school ging ik dan vaak naar de supermarkt met een vriendin en kocht ik het. Eigenlijk heb ik het daarna twee jaar lang niet meer aangeraakt. Tot dat ik in een keet terecht kwam en ik een energiedrankje gemixed met wat pasoa toch wel heel lekker vond. Maar schokkend vond ik het toen ik een filmpje onder mijn neus kreeg waarop te zien was wat deze drank en energie samen in je maag doet. Ja, ik had letterlijk kotsneigingen en durfde het simpelweg niet meer aan te raken. Sinds mijn 17e drink ik sowieso geen energie meer, en ben de laatste maanden sowieso erg afgekickt op al dat zoete meuk zoals frisdrank.

    BeantwoordenVerwijderen